کاهش حوادث قلبی عروقی در افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 با مصرف کمکی داروی سماگلوتاید

شرکت نوونوردیسک اعلام کرد که داروی semaglutide، یک پپتید آنالوگ شبه گلوکاگون-1یا GLP-1با افزوده شدن به درمان استاندارد بیماران بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر بالایی برای حوادث قلبی عروقی  قرار داشتند(3297 نفر)، به میزان یک بار در هفته می‌تواند به طور قابل توجهی خطر حوادث قلبی عروقی مانند مرگ بر اثر حوادث قلبی عروقی، انفارکتوس میوکارد(حمله‌ی قلبی) یا سکته‌ی مغزی غیر کشنده را در مقابل پلاسبو به میزان 26درصد کاهش دهد. این نتایج بر اساس اولین حوادث مهم قلبی عروقی تجمعی برای 254نفر حاصل شد.

 نتایج اصلی مطالعه‌ی SUSTAIN 6در 52 مین نشست سالانه‌ی انجمن اروپایی مطالعات دیابت درسال (EASD) 2016ارائه گردید وهمچنین درمجله‌ی Medicineدر نیوانگلند منتشر شد.

علاوه بر این، تنها پس از دوسال از درمان، کاهش قابل توجه 39 درصدی در بروز سکته‌ی مغزی غیر کشنده و کاهش نه چندان چشمگیر 26 درصدی در انفارکتوس میوکارد غیر کشنده و یک نتیجه‌ی خنثی( کاهش 2 درصد) در میزان مرگ بر اثر CV(حوادث قلبی عروقی) مشاهده شد.

دکتر Marsoنویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید: کاهش در حوادث قلبی عروقی مشاهده شده با مصرف سماگلوتاید در مطالعه‌ی SUSTAIN 6به دلیل جمعیت کوچک مورد مطالعه و مدت زمان کوتاه مطالعه، قابل توجه است، این یافته‌ها از نظر کلینیکی اهمیت دارند زیرا بیماری قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است و ما به گزینه‌های درمانی جدید که بتوانند خطر حوادث قلبی عروقی را کاهش دهند، نیاز داریم.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که متوسط مقدار هموگلوبین A1Cاین افراد که در شروع  تحقیق 8.7  درصد بود، در گروه تحت درمان با 0.5میلی گرم  و 1 میلی گرم داروی سماگلوتاید درکنار درمان استاندارد، به طور چشمگیری به ترتیب به میزان 1.1درصد و 1.4درصد در برابر 0.4درصد مصرف پلاسبو (برای هر دو دوز 0.5و 1 میلی گرم) به مدت 104 هفته کاهش یافت.

علاوه بر این از وزن افراد با میانگین 92.1کیلوگرم در شروع تحقیق، برای بیمارانی که درکنار درمان استاندارد از 0.5  میلی گرم  و 1 میلی گرم داروی semaglutideاستفاده می‌کردند، بمیزان 3.6  کیلوگرم و 4.9  کیلوگرم به ترتیب کاسته شد، همچنین از میزان وزن افراد تحت درمان با 0.5میلی گرم پلاسبو 0.7  کیلوگرم و از وزن افراد تحت درمان با 1 میلی گرم پلاسبو به میزان متوسط 0.5  کیلوگرم کاسته شد.

عوارض جانبی جدی کمتری باsemaglutide در مقابل پلاسبو مشاهده شد. با این حال، قطع درمان اغلب با توجه به عوارض جانبیsemaglutide، عمدتا به دلیل حوادث گوارشی صورت گرفت.

بروز پانکراتیت  با مصرفsemaglutide در مقابل پلاسبو پایین تر بود. از نظر عوارض میکروواسکولار، افراد تحت درمان باsemaglutide به طور قابل توجهی کمتر (62 [3.8٪]) از پلاسبو (100 [6.1٪]) دچار نفروپاتی جدید یا تشدید نفروپاتی شدند، در حالی که افراد تحت درمان با سماگلوتاید (50 [3.0٪]) به طور قابل توجهی بیشتر از افراد گروه پلاسبو (29 [1.8٪])، عارضه ی رتینوپاتی دیابتی را تجربه کردند.

Mads Krogsgaard Thomsen، معاون اجرایی و مدیرعلمی Novoگفت: نتایج مطالعه ی 6 SUSTAIN،از پتانسیل قوی استفاده از semaglutideیک بار در هفته در کنار درمان استاندارد افراد مبتلا به دیابت نوع 2  پشتیبانی می کند و ما در سال جاری بدنبال تایید این نوع درمان توسط سازمانهای نظارتی هستیم، نتایج  6  SUSTAIN، شواهد بالینی بیشتری در حمایت از پروژه ی آگونیست گیرنده  GLP-1نووو نوردیسک، علاوه بر کنترل قند خون و کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر قلبی عروقی بالا قرار دارند، ارائه نمود.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/312958.php